Allmänna villkor

Dessa villkor reglerar avtalet för fysiska eller juridiska personer (Abonnent) som abonnerar på teletjänster från MNM Communication Mobile AB, organisationsnummer 559140-3570 (Lilamobil). Abonnenten kan använda abonnemanget i enlighet med Lilamobils aktuella avtal med olika mobilnätoperatörer, fastnätsoperatörer, bredbandsoperatörer, IPtelefonioperatörer eller liknande (nedan kallat telekom-nät) både i Sverige och internationellt. Abonnemanget omfattar de tjänster som Abonnenten beställer vid tecknande av abonnemangsavtal eller vid efterbeställning.

2. Användning av utrustning

Abonnenten ansvarar för att den utrustning som ansluts till telekom-nätet uppfyller de krav som gällande lagstiftning föreskriver. Vid misstanke om att utrustningen orsakar störningar i telekom-nätet, ska Abonnenten göra utrustningen tillgänglig för undersökning.

Abonnenten måste omedelbart stänga av utrustning som stör teletrafiken om Lilamobil uppmanar till det. Anslutningen får inte användas på ett sätt som orsakar avsevärda olägenheter för Lilamobil eller andra.
Utrustningen eller abonnemanget får inte användas som gränssnitt för samtrafik, vidareförsäljning av trafik, eller i så kallade SIMboxar eller SIM-Gateways. Abonnemanget får endast användas i typgodkända terminaler.

Lilamobil ansvarar inte för skador orsakade av terminaler vid användning av Lilamobils abonnemang. Lilamobil har rätt att spärra abonnemang om det finns misstanke om olägenheter eller obehörig användning. Abonnenten har ingen rätt till ersättning för tid då abonnemanget varit spärrat. Lilamobil har också rätt att stänga av abonnemang på begäran från myndighet.

Lilamobil ansvarar inte för eventuella fel eller brister på utrustning, hårdvara eller terminaler. Lilamobil överlåter sina rättigheter gentemot respektive tillverkare av utrustning, hårdvara eller terminal till Abonnenten vad gäller eventuella fel
eller brister. För information om garantivillkor hänvisar Lilamobil till respektive tillverkare.

Abonnenten ansvarar för att ha nödvändiga anslutningar och annan utrustning som krävs för abonnemanget. Abonnenten ansvarar också för sitt eller tredje parts fastighetsnät. Om fastighetsnät saknas ansvarar Abonnenten för installation, samt för driften och kostnaderna för fastighetsnätet.

3. Abonnemangsavtalet

Abonnentens rätt att använda abonnemanget regleras av dessa allmänna villkor, som är en del av abonnemangsavtalet. Abonnenten ska bekräfta abonnemangsavtalet genom att antingen underteckna och återsända avtalet, eller muntligen acceptera avtalet via en ljudinspelning som tillhandahålls av Lilamobil, antingen genom återförsäljare, partners eller direkt från Lilamobil. Abonnenten är betalningsansvarig för alla avgifter enligt abonnemangsavtalet och dessa allmänna villkor. Om en juridisk person tecknar abonnemang utan behörighet, har personen personligt betalningsansvar.

Abonnemangsavtalet anses ingånget när Lilamobil har godkänt Abonnentens beställning, som ska ha gjorts på ett formulär eller via en ljudinspelning tillhandahållen av Lilamobil. Rätten att använda abonnemanget styrs av det undertecknade abonnemangsavtalet, dessa allmänna villkor samt den vid var tid gällande prislistan. Vid kreditbedömning av Abonnenten, vilket kan inkludera inhämtande av kreditupplysning, kan Abonnenten bli ombedd att inom en viss tid ställa säkerhet för att fullgöra sina åtaganden enligt abonnemangsavtalet.

Abonnenten är skyldig att meddela Lilamobil om varje adressändring. Abonnenten anses ha mottagit fakturor och meddelanden rörande abonnemanget sju (7) dagar efter att de skickats per post till den adress som Abonnenten har uppgett. Abonnenten ansvarar för att alla användare av abonnemanget känner till dessa allmänna villkor.

Lilamobil ansvarar inte för de begränsningar av tillgänglighet som kan uppstå i respektive telekom-nät. Abonnenten är medveten om att tillgängligheten kan variera och att vissa tjänster och viss utrustning kanske inte kan användas överallt. Lilamobil:s åtagande gällande nätverkets tillgänglighet gäller endast den adress som Abonnenten har angett i abonnemangsavtalet. Inomhustäckning kan inte garanteras, eftersom byggnadsstrukturer och material kan påverka mottagningen avsevärt. Täckningskartor för telekom-nätet finns på www.lilamobil.se och ger en ungefärlig bild av förväntad täckning på olika platser.

3.1 Abonnemangsvillkor

De fasta prisabonnemangen (inklusive obegränsat tal, SMS och MMS) har vissa begränsningar gällande antalet nationella samtalsminuter och SMS/MMS, med en kvot på 5000 per kalendermånad. Data (surf) ingår också och varierar mellan 5GB, 20GB, 50GB och obegränsat, beroende på abonnemanget.

För obegränsade talabonnemang finns en data (surf) begränsning på 500GB per kalendermånad om inget annat avtalats mellan Abonnenten och Lilamobil.

När det gäller mobilt bredband, är användningen endast tillåten inom Sverige. Obegränsat mobilt bredband har en data (surf) begränsning på 500GB per kalendermånad om inget annat avtalats mellan Abonnenten och Lilamobil.

4. Ändring av tjänst

Under bindningstiden kan abonnemanget bytas till en abonnemangsform med högre månadsavgift, men inte till en med lägre månadsavgift, om inte särskild överenskommelse har gjorts med Lilamobil.

5. SIM-kort

Abonnenten är ansvarig för att skydda de personliga koder till SIM-kortet från att hamna i händerna på obehöriga. Vid förlust eller skada på kortet, vilket gör det obrukbart, bör Lilamobil omedelbart underrättas av Abonnenten. Lilamobil ansvarar för att spärra det förlorade kortet och skicka ut nya kort och koder till den adress som anges i abonnemangsavtalet, eller till en annan adress som Abonnenten skriftligen meddelat Lilamobil om. Abonnenten debiteras enligt gällande prislista för ett nytt kort. Kort kan bli obrukbara av tekniska orsaker, även om Abonnenten uppfyller sina skyldigheter. Om detta inträffar ska Lilamobil omedelbart underrättas och nya kort ska skickas ut till Abonnenten utan extra kostnad. Abonnenten är ansvarig för att upptäcka eventuella fel på SIM-korten inom skälig tid från det att de borde ha mottagits. Ingen ersättning ges
till Abonnenten för obrukbara kort.

6. Abonnentuppgifter

Lila mobil avser att behandla Abonnentens uppgifter såsom namn, adress, telefonnummer med mera för flera ändamål:

  • Nummerupplysning: Detta innebär att uppgifterna kan delas med företag som tillhandahåller nummerupplysningstjänster.
  • Registervård: Uppgifterna kan användas för att upprätthålla register genom att jämföras med andra register.
  • Uppgifter till samarbetspartners: Om nödvändigt kan uppgifter lämnas till Lilamobils samarbetspartners.
  • Marknadsföring: Detta innebär att Abonnenten kan få information och erbjudanden om varor och tjänster automatiskt skickade till sig. För detta ändamål kan Abonnentens uppgifter också delas med andra företag som bedöms kunna erbjuda varor och tjänster av intresse för Abonnenten.

Abonnenten har rätt att när som helst under avtalsperioden återkalla sitt samtycke för utlämnande av uppgifter genom att kontakta Lilamobil kundtjänst i enlighet med Lilamobils integritetspolicy.

7. Överlåtelse av faktura

Abonnenten får inte överlåta abonnemangsavtalet utan att först ha inhämtat Lilamobils skriftliga godkännande. Överlåtelsen ska ske skriftligen och undertecknas av både nuvarande abonnemangsinnehavare och den nya abonnemangstagaren. Överlåtelsen genomförs när Lilamobil har mottagit denna skriftliga bekräftelse. Den nya abonnemangstagaren ansvarar fullt ut för alla betalningsförpliktelser avseende abonnemanget, oavsett när dessa uppstod. Innan Lilamobil godkänner avtalet utförs en kreditupplysning på den tillträdande Abonnenten.

Lilamobil har i separat handling pantsatt abonnemangsavtalet jämte fordran enligt detta abonnemangsavtal till Nordin. Kunden får inte överlåta företagsavtalet. Lilamobil har i separat handling pantsatt företagsavtalet jämte fordran enligt detta företagsavtal till Nordfin Capital III AB, org.nr 559253-7236 (”Nordfin”). Lilamobil har dessutom rätt att överlåta företagsavtalet jämte fordran enligt detta företagsavtal till Nordfin.

Alla Lilamobils rättigheter enligt detta avtal är pantsatta till förmån för Nordfin, vilket du har underrättats om. Från och med då Nordfin meddelar Lilamobil, vilket du i så fall kommer att bli informerad om, att de tar panten i anspråk, har Nordfin rätt att agera på Lilamobils vägnar i alla frågor som rör avtalet. Nordfin hanterar enligt avtal Lilamobils kundfakturor och alla betalningar ska göras till Nordfin enligt anvisning på fakturan.

8. Abonnentens betalningsansvar

För anslutningen till Lilamobil och användningen av telekom-nätet och beställda teletjänster, är Abonnenten skyldig att betala ersättning enligt den vid var tid gällande prislistan. Abonnenten informeras om ändrade priser senast trettio (30) dagar före ändringen träder i kraft. Vid ändring av rörliga priser har Abonnenten inte rätt att säga upp avtalet i förtid, oavsett om ändringen är till Abonnentens fördel eller nackdel. Meddelande om att Abonnenten inte vill ändra sina fasta abonnemangspriser ska ha kommit Lilamobil tillhanda inom trettio (30) dagar från det att Lilamobil aviserade prisförändringen. Meddelandet ska skickas skriftligen med brev till Lilamobils postadress.

Om abonnemanget används över eventuellt fastställt kreditbelopp, är Abonnenten skyldig att omedelbart betala det överskjutande beloppet på begäran. Kreditbeloppet kan ändras efter omprövning.

Abonnenten har inte rätt till återbetalning av fasta abonnemangsavgifter. Lilamobil har rätt att debitera en faktureringsavgift för alla fakturor enligt den vid var tid gällande prislistan.

9. Betalning

Abonnenten ska betala ersättning för nyttjande av abonnemanget enligt faktura. Sista betalningsdag anges i fakturan. Betalning ska göras i svensk valuta till det bank- eller postgirokonto som anges i fakturan. Betalningen anses fullgjord när pengarna har kommit in på kontot. Om betalning sker på annat sätt än med bifogat inbetalningskort, ska fakturanumret anges. Om detta inte görs, anses betalningen fullgjord när Lilamobil har haft skälig tid att avräkna betalningen mot fakturan.

Vid dröjsmål med betalning utgår påminnelseavgift och ersättning för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt lag.
Lilamobil har även vid sådant dröjsmål rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan samt slutfakturera Abonnenten. Invändningar mot fakturan ska framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar efter fakturadatum. Har Abonnenten inom skälig tid invänt mot fakturan och anfört en saklig grund mot debiteringen, ska Lilamobil medge anstånd med betalning av det tvistiga beloppet tills tvisten är slutligt avgjord. Otvistigt belopp ska dock betalas senast på angiven förfallodag. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Abonnenten slutligen ska betala.

Lilamobil äger rätt att debitera för trafik och andra kostnader upp till den tid som anges i lag efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Dröjer Abonnenten med betalning, har Lilamobil rätt att stänga av Abonnenten från nyttjande av abonnemanget tills full betalning erlagts. Vid upprepade dröjsmål har Lilamobil rätt att omedelbart stänga av Abonnenten från nyttjande av abonnemanget tills full betalning erlagts. Lilamobil äger dessutom rätten att fakturera samtliga upplupna avgifter och andra debiteringar för alla abonnemang och åtaganden som Abonnenten har registrerade hos Lilamobil i de fall
Lilamobil har aviserat om detta och dröjsmålet med betalningen är väsentligt. Abonnenten äger inte rätt till reducering av avgifter på grund av avstängt abonnemang.

Abonnemangsavgifter faktureras i förskott och samtalsavgifter i efterskott. Abonnenten är alltid betalningsansvarig från den dagen abonnemanget registreras, oavsett vilken dag telefonnummer porteras in. Samtliga nämnda avgifter, både i avtal och villkor, är angivna exklusive mervärdesskatt. Förfallodatum för fakturafordran inträffar senast 30 dagar efter fakturadatum. Dröjsmålsräntan understiger inte räntan enligt lag, och påminnelseavgift för privatkund är fastställd till 60.00 kr. Inkassokravavgifter utgår enligt svensk lag och i enlighet med god inkassosed.

Nordfin Capital III AB sköter påminnelse- och inkassohantering av fakturafordringarna. Eventuell återbetalning av avgift eller annan utbetalning till Abonnenten sker i första hand genom avräkning mot kommande eller utställd faktura och i andra hand genom utbetalning till Abonnenten.

10. Abonnentens åtagande

Abonnenten tilldelas ett SIM-kort och tillhörande koder som, efter aktivering, ger Abonnenten tillgång till de tjänster som från tid till annan omfattas av Lilamobil. Det är Abonnentens ansvar att vara aktsam om SIM-kortet så att det inte skadas och att hantera SIM-kortet och koderna på ett sådant sätt att de inte kan användas av någon obehörig. Detta innebär till exempel att koderna inte får förvaras tillsammans med SIM-kortet eller på annat sätt som gör det möjligt för obehöriga att få kännedom om koderna. Abonnenten är ensamt ansvarig för nyttjandet av abonnemanget om Abonnenten valt att frånkoppla användningen av koder. Abonnenten är ansvarig för Lilamobils kostnader som uppkommer på grund av vårdslös hantering av SIM-kortet. Abonnenten ska genast anmäla förlust av SIM-kortet till Lilamobils kundtjänst. Efter sådan anmälan ansvarar Abonnenten inte för betalning av avgifter för samtalskostnader hänförliga till abonnemanget. Abonnentens betalningsansvar avseende fasta avgifter för abonnemanget kvarstår dock oförändrat. Lilamobil ersätter förlustanmält SIMkort mot vid var tid gällande avgift för att täcka Lilamobils självkostnad.

11. Avdrag & Skadestånd

Abonnenten ska framställa krav på ersättning för skada som uppkommit till följd av innehavet av abonnemanget till Lilamobils kundtjänst. Krav på skadestånd ska framställas inom skälig tid, dock senast tio (10) dagar från det att skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts. Framställs inte krav inom skälig tid förlorar Abonnenten rätten att göra kravet gällande. Abonnenten har rätt till skälig ersättning för direkt skada som uppkommer vid normalt nyttjande och som Lilamobil, eller någon för vilken Lilamobil svarar, orsakat genom vårdslöshet. Har Abonnenten eller annan användare av abonnemanget använt utrustning i strid med punkt 2, är Abonnenten ansvarig för skada som därigenom uppkommer. Abonnenten är skyldig att hålla Lilamobil skadelös för all skada som Lilamobil åsamkas med anledning av Abonnentens, eller annan abonnemangsanvändares, nyttjande av abonnemanget i strid med dessa allmänna villkor. Ersättning utgår inte vid något fall för indirekt skada, till exempel utebliven vinst, minskning eller bortfall av produktion, avbrott i larmförbindelse m.m.

12. Force Majeure

Part är befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av ett visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter utom parts kontroll, vilka part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder part inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, och som inte orsakats genom parts vårdslöshet. Sådana befriande omständigheter innefattar bland annat upplopp, strejk, sabotage, skadegörelse, eldsvåda, blixtnedslag, naturkatastrof, myndighets åtgärd, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, avbrott i elförsörjning, fel i annan operatörs nät eller annan liknande händelse för vilken part inte svarar.

13. Avstängning & Hävning

Abonnemanget kan komma att stängas för både utgående och inkommande trafik eller hävas om Abonnenten:

  • Inte återsänder undertecknat abonnemangsavtal inom sju (7) dagar efter att ha anslutits till telekom-nätet.
  • Underlåter att inom angiven tid vidta annan rimlig åtgärd som krävs för anslutning till telekom-nätet.
  • Inte vidtar åtgärder för att avhjälpa störning eller olägenhet i enlighet med punkt 2.
  • Efter inkasso inte erlägger betalning enligt faktura.
  • Ställer in betalningarna, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, försätts i konkurs eller visar andra klara tecken på obestånd.
  • Begår avtalsbrott eller om det finns befogad anledning att misstänka att Abonnenten kommer att begå sådant avtalsbrott.
  • Överskrider det fastställda kreditbeloppet.
  • Inte anmäler förlust av SIM-kort enligt punkt 5.
  • Lämnar oriktiga personuppgifter.
  • Om tvist föreligger mellan Abonnenten och leverantören.
  • Använder abonnemanget på ett sätt där bedrägeri misstänks, utan att inse kostnaderna för uppkommande trafik.
  • Nyttjar abonnemanget i verksamhet som på något sätt är olaglig, oseriös eller olämplig.
  • Inte har använt abonnemanget aktivt under en sammanhängande period om minst tre (3) månader.
  • Om förutsättningen för avstängning inte längre föreligger, ska anslutningen på Abonnentens begäran öppnas mot en särskild avgift.

14. Avtalsperiod & Uppsägning

Abonnent har rätt att när som helst säga upp abonnemanget med en uppsägningstid på trettio (30) dagar, såvida inget annat avtalats. Abonnemanget upphör att gälla snarast efter uppsägningen eller vid den senare tidpunkt som Abonnenten anger.

Vid förtida uppsägning debiteras Abonnenten för resterande bindningstid, även kallat slutfaktura. Lilamobil tar inte hänsyn till eventuellt byte av abonnemangsform enligt punkt 4 vid avslut av abonnemang i förtid. I sådana fall debiteras Abonnenten den fasta månadsavgiften som angivits i abonnemangsavtalet för resterande bindningstid, inte den aktuella fasta avgiften vid uppsägningen. Om abonnemanget stängs enligt punkt 13 har Lilamobil rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan.

Om abonnemanget har en viss minimitid, kan Abonnenten tidigast säga upp abonnemanget trettio (30) dagar innan den särskilda avtalsperiodens slut. Om Lilamobil säger upp abonnemanget på grund av Abonnentens avtalsbrott under den särskilda bindningstiden, debiteras resterande månadsavgifter vid uppsägning. Uppsägning skall ske muntligen eller skriftligen av firmatecknare eller fullmaktstagare. Lilamobil äger rätt att avveckla tjänsten i telekomnätet och skall i sådana fall skriftligen meddela Abonnenten trettio (30) dagar i förväg om att abonnemangsavtalet upphör att gälla.

Abonnent har inte rätt att säga upp avtalet på grund av bristande täckning/mottagning förrän Lilamobil har genomfört en utredning tillsammans med tekniker. Tekniker kan behöva testa mottagningen på den adress som Abonnenten angivit i abonnemangsavtalet. Om Abonnenten inte ger Lilamobil möjlighet att utreda tillgängligheten på adressen anses täckningen vara tillfredsställande. Om utredningen påvisar bristfällig eller obefintlig mottagning har Abonnenten rätt att säga upp avtalet utan att behöva betala kvarvarande fasta månadsavgifter. Abonnenten är i sådant fall betalningsskyldig fram till att abonnemanget porterats till en annan operatör eller avslutats. Om Lilamobils tjänst, oavsett anledning, avvecklas eller upphör, påverkas inte eventuella sidoavtal utan de fortsätter att gälla enligt avtal.

15. Nummerportering

Om abonnenten har en bindningstid hos sin tidigare operatör vid nummerportering till Lilamobil kan en slutfaktura för den återstående bindningstiden uppstå. Lilamobil ansvarar inte för eventuella kvarvarande bindningstider hos tidigare operatörer. Lilamobil kommer att försöka portera in abonnentens nummer till de avtalade abonnemangen. Abonnenten ansvarar för att följa avtalet med Lilamobil och för att informera Lilamobil när det är möjligt att portera in numret.

16. Ångerrätt

För Privatperson
Abonnenten har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter signeringsdatum. Vill Abonnenten utöva ångerrätten ska Abonnenten till Lilamobil skicka ett klart och tydligt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post). Abonnenten kan använda ångerblanketten som finns på Konsumentverkets hemsida på följande länk: Konsumentverket.se För att Abonnenten ska hinna utöva sin ångerrätt i tid räcker det med att Abonnenten sänder in sitt meddelande kring ångerrätt innan ångerfristen gått ut.

För Enskild näringsidkare
Som enskild näringsidkare har Abonnenten rätt att ångra sin beställning inom 14 dagar. Ångerfristen påbörjas vid beställningsdatum. Detta kan göras muntligen till Lilamobils kundcenter på 0771-20 15 55 eller via mail på support@lilamobil.se. Det går också att skicka brev till den i avtalet angivna postadressen.
Lilamobil rekommenderar att meddelanden om ångerrätt skickas skriftligen via mail eller brev med sparad kopia.

Abonnenten ansvarar enligt lag för att själv kunna styrka sin bekräftelse om ånger vid eventuell tvist.

Övriga företagsformer
För övriga företagsformer, såsom Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag eller annan övrig företagsform förutom enskild näringsidkare, är ångerrätten ej tillämplig. Detta innebär att eventuell önskan om ånger inte är möjlig efter ingånget
avtal.

Abonnenten står för eventuella returkostnader.

17. Tvist

Tvist i anledning av detta avtal ska slutgiltigt avgöras av allmän domstol. Svensk lag är tillämplig.