Integritetspolicy
För Lilamobil är det mycket viktigt att du känner dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande integritetsskyddslagstiftning. Lilamobil omfattas både av Dataskyddsförordningens regler om behandling av personuppgifter och av de regler om integritet som följer av reglering om elektronisk kommunikation.

Giltig från 2024-06-27

I denna integritetspolicy beskriver vi varför vi behandlar dina personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar, vilken laglig grund vi stödjer behandlingen på och hur länge uppgifterna sparas. Vi beskriver även hur du kan påverka behandlingen genom att utöva dina rättigheter. Vi ger dig vidare information om vem hos oss du kan prata med om du har frågor om personuppgiftsbehandling samt vart du kan vända dig om du inte är nöjd med vår hantering.

MNM Communication Mobile AB, 559140-3570, (”Lilamobil”, ”vi” eller ”oss”) är personuppgiftsansvarig och ansvarar för de personuppgifter som behandlas under varumärkena LilaMobil. Vi bestämmer för vilka ändamål behandlingen sker och hur den går till. Vi bestämmer även hur personuppgifter behandlas när vi använder oss av underleverantörer.

Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn. Kontakta oss gärna om det är någonting du undrar över. Kontaktuppgifter finner du i slutet av denna integritetspolicy.
Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är uppgifter genom vilka vi direkt eller indirekt kan identifiera dig, t.ex. ditt namn eller ditt telefonnummer. När du kontaktar kundservice, t.ex. chattar eller skickar e-post eller per telefon blir de e-postmeddelanden och chattsessioner eller som skapas personuppgifter om vi kan koppla dem till dig. Även uppgifter som skapas i våra nät när du t.ex. ringer, skickar SMS eller surfar är personuppgifter om vi genom dessa kan identifiera dig.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
För att underlätta förståelsen av vilka personuppgifter vi behandlar för de ändamål vi anger nedan, har vi delat in dem i flera beskrivande kategorier. Dessa kategorier är exemplifierande och kan innehålla fler typer av personuppgifter än de som nämns här.

Kontaktuppgifter: Information som ditt namn, adress, e-postadress och telefonnummer.

Identifierande uppgifter: Uppgifter som personnummer, användarnamn, IMSI och MSISDN.

Avtals- och tjänsteuppgifter: Information om vilka av våra produkter och tjänster du använder, avtalstid och annan avtalsinformation.

Betalnings- och faktureringsuppgifter: Uppgifter som din fakturaadress, betalningsvillkor, aktuell fordran eller skuld, kreditkortsuppgifter, bankkontouppgifter och räkenskapsinformation (t.ex. kvitton på köp eller återköp). Faktureringsuppgifter inkluderar även Trafikuppgifter.

Ärendeuppgifter: Information om dina kontakter med vår kundservice, såsom e-post eller chattkommunikation i supportärenden, täckningsärenden, reklamationer och liknande.

Beteendeuppgifter: Information om hur du agerar på våra erbjudanden samt hur du använder våra produkter, tjänster och webbplatser.

Enhetsuppgifter: Information om din dator, surfplatta eller telefon, såsom IP-nummer, språk- och webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform, skärmupplösning samt andra uppgifter från cookies.

Kreditupplysningsuppgifter: Uppgifter från externa parter om kreditvärdighet samt uppgifter om ditt betalningsbeteende hos oss.

Samtyckesuppgifter: Din inställning till direktmarknadsföring.

Trafikuppgifter: Information om förbrukning/användning av våra mobiltelefoni- eller bredbandstjänster.
Trafikuppgifter är uppgifter som skapas under pågående kommunikation och som behövs för att vi ska kunna överföra bl.a. samtal, e-post och SMS i våra nät eller för att vi ska kunna fakturera dig för detta. Trafikuppgifter beskriver t.ex. vem som har kommunicerat med vem, vilka nät som kommunikationen gått igenom, vilka nätelement som använts samt när kommunikationen har skett.

Kommunikationsuppgifter: Dina svar på marknadsundersökningar.


Vad används uppgifterna till?
För att behandla dina personuppgifter krävs det att vi tydligt specificerar och har ett legitimt syfte med behandlingen. Personuppgifterna får endast behandlas på ett sätt som är förenligt med det ursprungliga ändamålet de samlades in för. Dessutom krävs det en rättslig grund för att vi ska få behandla dina personuppgifter. Beroende på syftet med behandlingen kan olika rättsliga grunder tillämpas.

Vi stöder vår behandling av dina personuppgifter med följande rättsliga grunder:
Avtal: Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att ingå eller fullgöra avtalet med dig, exempelvis genom att samla in uppgifter för att identifiera dig som kund.

Rättslig förpliktelse: Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla en lagstadgad förpliktelse, såsom att spara information om dina köp av bokföringsskäl.
Berättigat intresse: Behandlingen är motiverad utifrån vårt berättigade intresse efter en avvägning av intressen, där vi bedömer att vårt intresse av att behandla dina personuppgifter väger tyngre än din rätt att inte vara föremål för behandling, till exempel när vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring.

Samtycke: Du har givit ditt uttryckliga samtycke till behandlingen av dina personuppgifter. Det är möjligt för dig att när som helst återkalla ditt samtycke. Det är viktigt att notera att om du väljer att återkalla ditt samtycke, kan detta påverka vår förmåga att fortsätta tillhandahålla tjänster åt dig på samma sätt som tidigare.
Nedan finns exempel på syften för vilka vi behandlar dina personuppgifter samt den rättsliga grunden för denna behandling. Det är viktigt att förstå att vår behandling varierar mellan olika kunder och beror också på hur du använder våra produkter och tjänster.

3.1 Teckna och administrera avtal
Vi behandlar dina personuppgifter i den omfattning som krävs för att registrera eller identifiera dig som vår kund, användare eller representant. Denna behandling innebär att vi samlar in och lagrar dina uppgifter i vårt kundregister, ser till att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade

Laglig grund: Fullgörande av avtal.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Samtyckesuppgifter och Betalnings- och faktureringsuppgifter.
Sparad tid för uppgifter: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter samt Samtyckesuppgifter sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig, men högst 24 månader efter att avtalet med dig avslutats.
Vi sparar Betalnings- och faktureringsuppgifter så länge som krävs enligt bokföringslagstiftningen.

3.2 Leverera varor och tjänster
Vi behandlar personuppgifter om dig för att kunna leverera tjänster och produkter till dig. Detta innebär att vi hanterar personuppgifter för att skicka den hårdvara du beställt, för att överföra samtal, SMS, e-post och annan datatrafik enligt avtalet med dig. Dessutom behandlar vi personuppgifter för att administrera bedömning av samt logistiken kring eventuella återköp och reklamationer, samt för att fullgöra våra skyldigheter och säkerställa våra rättigheter enligt vårt avtal med dig.

Laglig grund: Fullgörande av avtal.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Ärendeuppgifter samt Trafikuppgifter.

Sparad tid för uppgifter: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter sparas så länge som det behövs för att fullgöra avtalet med dig, men högst 24 månader efter att avtalet med dig har avslutats.
Trafikuppgifter sparar vi normalt sett endast så länge som det krävs för att överföra kommunikationen. Vissa Trafikuppgifter sparas dock så länge som krävs enligt bokföringslagstiftningen.

3.3 Trafikhantering, informationssäkerhet samt förhindrande av missbruk eller olaglig användning av våra tjänster
Vi behandlar dina personuppgifter för att förstå din användning av våra tjänster. Detta görs för att upprätthålla de avtalade begränsningarna för överföringshastighet, datamängd, dataförbrukning och tjänster med särskild taxa. Dessutom behandlar vi dina personuppgifter för att upptäcka och förhindra olaglig användning av våra tjänster eller användning som strider mot de villkor du accepterade vid avtalet med oss. Vidare behandlar vi dina personuppgifter för att säkerställa driftens tillfredsställande funktion och säkerhet i våra nät och system, vilket möjliggör en god användarupplevelse och kvalitet på dina produkter och tjänster. Denna verksamhet innefattar loggning av aktiviteter och backup av data för att utreda och åtgärda eventuella fel och brister.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse samt vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse ligger i att kunna erbjuda olika funktioner för användning av dina tjänster och produkter samt säkerställa en stabil drift och laglig användning av våra tjänster.
Personuppgifter vi behandlar: Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Enhetsuppgifter samt Trafikuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Uppgifterna sparas så länge som det krävs för att utföra de angivna åtgärderna.
Loggar sparas vanligtvis mellan 3 och 13 månader, beroende på syftet med loggningen.

3.4 Kreditbedömning
Innan du ingår ett nytt avtal med LilaMobil för en produkt som ska delbetalas, genomför vi en kreditbedömning av dig för att bedöma din betalningsförmåga för produkten. Dessa kreditbedömningar och de beslut som tas är vanligtvis automatiserade och baseras på information som vi erhåller från kreditupplysningsregister, såsom inkomst, skuldsaldo och eventuella anmärkningar. Denna information sammanvägs till en poäng som avgör om du blir godkänd som kund eller om din ansökan avslås.
Om du redan är kund hos oss och önskar utöka ditt engagemang med fler mobila tjänster och/eller tillbehör, genomför vi en liknande kreditbedömning baserat på din befintliga kundrelation och betalningshistorik. Dessa uppgifter genererar poäng som avgör om du blir godkänd eller avslagen.
Om du inte godtar det automatiserade kreditbeslutet har du rätt att begära en omprövning av beslutet. Du har även rätt att inte bli föremål för automatiserade beslut (”profilering”) om vi inte kan visa att det är nödvändigt för att ingå eller fullfölja ett avtal med dig eller om det stöds av svensk eller EU-lagstiftning.
Utöver detta behandlar vi även information om dina betalningsmönster för att optimera vår hantering av krav. Vi använder även uppgifter om tidigare kreditbedömningar i analyssyfte för att förbättra våra bedömningar och möjliggöra omprövning av tidigare beslut.

Laglig grund: Rättslig förpliktelse samt vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse inkluderar att hantera och minimera kreditrisker i vår verksamhet för att säkerställa betalning för de tjänster och produkter du köper av oss. Vi strävar även efter att förbättra vår faktura- och kravhantering för att kontinuerligt förbättra våra kreditbedömningar och säkerställa deras noggrannhet.

Personuppgifter vi behandlar: Avtals- och tjänsteuppgifter, Kreditupplysningsuppgifter samt Identifierande uppgifter.

Sparad tid för uppgifterna: Kreditupplysningar sparas upp till 90 dagar. Vissa kreditupplysningsuppgifter som är nödvändiga för att optimera vår kredithantering sparas i 36 månader.

3.5 Fakturering och betalning
För att kunna fakturera dig behandlar vi uppgifter om vilka produkter och tjänster du har köpt och hur du har använt våra tjänster, såsom genom samtal, surfning eller meddelanden. Vi behandlar även dina personuppgifter för att hantera återbetalningar vid återköp och reklamationer. Dessutom behandlar vi dina personuppgifter för att kunna skicka påminnelser samt vidta inkasso- och/eller rättsliga åtgärder om det krävs för att säkerställa vår rätt att erhålla betalning. När du köper produkter och tjänster i vår webbshop behandlar vi också betalningsinformation som du anger vid köpet.
Laglig grund: Fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse samt vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse är att säkerställa att vi får betalning enligt avtalet med dig.
Personuppgifter vi behandlar: Betalnings- och faktureringsuppgifter, Kontaktuppgifter samt Identifierande uppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Vi lagrar dessa uppgifter så länge som krävs enligt bokföringslagstiftningen. Uppgifter som rör tvister eller klagomålsärenden behandlas tills tvisten eller ärendet är slutligt avgjort.

3.6 Kundservice
När du kontaktar vår kundservice behandlar vi personuppgifter om dig för att kunna assistera dig med användningen av våra tjänster och för att hantera dina synpunkter. För att förbättra kvaliteten på vår kundservice kan texter från dina e-postmeddelanden eller chattar med vår kundservice och samtal analyseras. Om du kontaktar oss angående ett täckningsärende behandlar vi uppgifter om din plats för att kunna utreda kvaliteten på tjänsterna där du befinner dig.
Laglig grund: Fullgörande av avtal samt vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse av att spara och analysera texter är att förbättra vår kundkommunikation och våra arbetssätt för att kunna erbjuda dig bättre service.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Ärendeuppgifter, Betalnings- och faktureringsuppgifter samt Trafikuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Ärendehistorik från dina kontakter med vår kundservice sparas i maximalt 30 månader efter att ärendet har stängts.

3.7 Marknads- och kundnöjdhetsundersökningar
För att förbättra vår service till dig och andra kunder skickar vi ibland marknads- och kundnöjdhetsundersökningar till dig. Vi kan exempelvis be om dina synpunkter på vår handläggning när du har varit i kontakt med vår kundservice.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse i detta sammanhang är att inhämta dina åsikter för att kunna förbättra våra tjänster.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter och Kommunikationsuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Uppgifterna sparas i 3 månader.

3.8 Annan kommunikation om dina tjänster
För att informera dig om underhåll, service och uppdateringar av våra produkter och tjänster, så att de fungerar optimalt, skickar vi ibland meddelanden till dig.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse av att informera dig om underhåll, service och uppdateringar är att hålla dig uppdaterad om hur vårt arbete påverkar dina produkter och tjänster.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter samt Trafikuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Uppgifterna sparas i 3 månader.

3.9 Utveckling av produkter, tjänster och verksamhet
För att utveckla och förbättra våra erbjudanden till dig och andra kunder, samt för att utveckla vår verksamhet, våra interna processer, system och nät, analyserar vi uppgifter om de produkter och tjänster du använder. Vi skapar till exempel statistik över utskick, utnyttjade erbjudanden, intern och extern försäljning, kundserviceärenden och incidenter.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse och samtycke. Vårt berättigade intresse består i att systematiskt arbeta med att utveckla våra tjänster, produkter, interna processer, system och nät för att långsiktigt möta kunders och marknadens behov. Vårt berättigade intresse av att behandla uppgifter för statistik- och analysändamål är att kunna följa upp och utveckla vår verksamhet på ett bra sätt.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter samt Trafikuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Uppgifterna sparas under den tid som krävs för att utföra angivna åtgärder.

3.10 Anonymisering
Vi behandlar dina personuppgifter för att anonymisera dem. Anonymisering innebär att vi separerar uppgifter som tidigare identifierade dig från de faktorer som kan kopplas till dig, så att endast data som inte kan spåras tillbaka till en person återstår. Syftet med anonymiseringen är att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser och att vi, med hjälp av den anonymiserade informationen, ska kunna utveckla våra produkter, tjänster och verksamhet.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse och vårt berättigade intresse. Vårt berättigade intresse i att anonymisera uppgifter är att kunna utveckla vår verksamhet samt våra produkter och tjänster.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Ärendeuppgifter, Beteendeuppgifter, Betalnings- och faktureringsuppgifter, Trafikuppgifter, Kreditupplysningsuppgifter samt Kommunikationsuppgifter.
Sparad tid för uppgifterna: Vi sparar uppgifterna endast under den tid som krävs för att anonymisera
dem.

3.11 Marknadsföring
Vi behandlar dina uppgifter för att marknadsföra våra produkter och tjänster till dig. För att skapa relevanta och skräddarsydda erbjudanden analyserar vi din köphistorik, dina preferenser och andra uppgifter som hjälper oss att få en så bra helhetsbild av dig som möjligt. Till exempel kan vi använda den bild vi har av dig för att rekommendera ett abonnemang som passar dina behov baserat på hur mycket du normalt sett ringer, skickar SMS och surfar. Det är viktigt att notera att vi inte fattar några beslut om dina tjänster baserat på dessa analyser.
När vi riktar direkt marknadsföring till dig kan det ske via brev, SMS, telefon, e-post och vår webbplats. Om du inte vill ta emot marknadsföring eller inte vill att vi använder dina uppgifter för detta ändamål kan du enkelt meddela oss via vår kundservice eller på Mina Sidor. Du kan även välja vilken kommunikationskanal vi ska använda för att kontakta dig.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse och ditt samtycke. Vårt berättigade intresse består i att kunna erbjuda dig produkter och tjänster som vi tror att du kan ha nytta av baserat på din kundprofil.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Beteendeuppgifter, Kommunikationsuppgifter och annan relevant information som hjälper oss att skräddarsy erbjudanden till dig.
Tid vi sparar uppgifterna: Uppgifterna sparas så länge du är kund hos oss och vill ta emot marknadsföring, men längst i 24 månader efter att du avslutat ditt kundförhållande, såvida du inte tidigare har meddelat att du inte längre vill ta emot marknadsföring.

3.11 Marknadsföring
Vi behandlar uppgifter om dig för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig. För att skapa relevanta och skräddarsydda erbjudanden analyserar vi din köphistorik, dina preferenser och andra uppgifter som hjälper oss att få en så bra helhetsbild av dig som möjligt. Till exempel kan vi använda den bild vi har av dig för att rekommendera ett abonnemang som passar dina behov baserat på hur mycket du normalt sett ringer, skickar SMS och surfar. Det är viktigt att notera att vi inte fattar några beslut om dina tjänster baserat på dessa analyser.
När vi riktar direkt marknadsföring till dig kan det ske via brev, SMS, telefon, e-post och vår webbplats. Om du inte vill ta emot marknadsföring eller inte vill att vi använder dina uppgifter för detta ändamål kan du enkelt meddela oss via vår kundservice eller på Mina Sidor. Du kan även välja vilken kommunikationskanal vi ska använda för att kontakta dig.

Laglig grund: Vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse för nämnda behandlingar består i att vi vill kunna marknadsföra nya eller befintliga tjänster. Vi skickar dig endast information om produkter och tjänster som ligger inom avtalet med dig och som vi tror att du finner intressanta. I de fall vi använder Trafikuppgifter för marknadsföringsändamål kommer vi att separat inhämta samtycke från dig. Vi kommer inte att skicka marknadsföring till dig om du valt att tacka nej till marknadsföring.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter samt Beteendeuppgifter.
Tid vi sparar uppgifterna: 24 månader.

3.12 Marknadsföring till tänkbara kunder
Vi strävar efter att attrahera nya kunder till LilaMobil! En viktig del av vår verksamhet är att skapa affärsrelationer med potentiella kunder. Därför kan vi komma att kontakta dig som en tänkbar kund för att erbjuda intressanta tjänster och produkter som vi tror att du kommer att uppskatta. Dina kontaktuppgifter kan vi få från våra samarbetspartners för telemarketing.
Laglig grund: Samtycke och intresseavvägning.
Samtycke: Om vi stödjer vår behandling på samtycke innebär det att du vid ett tidigare tillfälle har gett ditt samtycke till vår samarbetspartner att dela dina kontaktuppgifter med oss. Vi kan till exempel skicka erbjudanden via e-post baserat på ditt samtycke. Enligt GDPR har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke, utan att det påverkar lagligheten av vår behandling innan samtycket återkallades. Våra e-postmeddelanden innehåller alltid en länk som du kan klicka på om du vill att marknadsföringen ska upphöra.
Intresseavvägning: Kontaktuppgifter som vi får från våra samarbetspartners kan även ha sitt ursprung i offentliga register. I sådana fall anser vi att vårt intresse av att erbjuda dig intressanta tjänster och produkter väger tyngre än ditt intresse av skydd för dina personuppgifter. Vi stödjer oss på en intresseavvägning när dina kontaktuppgifter finns publicerade i offentliga register och vi kontaktar dig via telefon. Sådan kontakt förutsätter alltid att du inte tydligt motsatt dig att denna kontaktmetod används, till exempel via NIX-registret.

Tid vi sparar uppgifterna:
Din mejladress sparar vi så länge du inte motsätter dig fortsatt marknadsföring.
Ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer samt uppgifter om vilken operatör du använder sparar vi som längst i 30 dagar om du väljer att inte bli kund hos oss.
Om du väljer att tacka ja till något av våra erbjudanden fortsätter vi att spara dina uppgifter.
Du kan läsa mer om hur länge vi sparar uppgifter om våra kunder i vår integritetspolicy.

3.13 Registrerades rättigheter
För att kunna tillgodose de rättigheter du har enligt dataskyddsförordningen, vilka beskrivs i kapitel 7 i denna integritetspolicy, behöver vi behandla dina personuppgifter. Vi behöver t.ex. behandla dina personuppgifter för att kunna sammanställa dem till ett registerutdrag för det fall du begär ett sådant. För att vi ska säkerställa att inga personuppgifter utlämnas till någon obehörig, behandlar vi även dina personuppgifter för att verifiera din identitet.

Laglig grund: Rättslig förpliktelse samt vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse för att nämnda behandlingar är att kunna verifiera din identitet för att säkerställa att dina personuppgifter lämnas ut till rätt person när du utövar dina rättigheter.

Personuppgifter vi behandlar: Samtliga under punkten 2 ovan nämnda kategorier av personuppgifter.

Tid vi sparar uppgifterna: Ärendehistorik från dina kontakter med vår kundservice när du utövar dina rättigheter raderas efter maximalt 24 månader.

3.14 Cookies
Vi behandlar den information som skapas av de cookies som sätts när du besöker Lilamobil.se, såsom längden på ditt besök, antalet sidvisningar, de val du gör på lilamobil.se, Mina Sidor, samt hur du hittade dit. För mer information om olika cookies som finns på våra sidor och dess användning, se Cookies på Lilamobil. Dina personuppgifter behandlas för att våra kunder och besökare ska kunna använda webbplatsen på avsett sätt samt för att vi ska kunna föra statistik.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse: Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter är att ge dig en bra användarupplevelse av Lilamobil.se och vårt kommersiella intresse av att få information om besökarna på Lilamobil.se.
Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare.
Personuppgifter vi behandlar: Beteendeuppgifter, Enhetsuppgifter.
Tid vi sparar uppgifterna: Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Permanenta cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till lilamobil.se. Sessionscookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på lilamobil.se. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies.

3.15 Ställföreträdare Vi behandlar dina personuppgifter om du är ställföreträdare eller kontaktperson för en företagskund för att hantera förhållandet med företagskunden. Dina uppgifter behandlas t.ex. för att registrera dig som ställföreträdare eller kontaktperson i vårt kundregister.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse är att vi behöver kunna administrera relationen som vi har med det företag eller den organisation du representerar.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter.
Tid vi sparar uppgifterna: Kontaktuppgifter och Identifierande uppgifter sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med det företag eller den organisation du representerar, men längst 24 månader efter att avtalet upphört.

3.16 Användare Vi behandlar dina personuppgifter om du är användare av ett företagsabonnemang och företaget har uppgivit ditt namn som användare till ett abonnemang. Dina uppgifter behandlas för att kunna tillhandahålla dig de produkter och tjänster som företaget beställt åt dig.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse samt rättslig skyldighet.
Vårt berättigade intresse består i att vi behöver kunna tillhandahålla dig de produkter och tjänster som företaget beställt åt dig.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter samt Trafikuppgifter.
Tid vi sparar uppgifterna: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter och Avtals- och tjänsteuppgifter sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med ditt företag eller din organisation, men längst 24 månader efter att avtalet upphört. Vi lagrar Trafikuppgifter så länge som krävs enligt bokföringslagstiftning.

3.17 Efterlevnad av lagar och regler Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att kunna fullgöra de lagstadgade skyldigheter som åvilar oss, t.ex. bokföringslagens krav på lagring av bokföringsmaterial, krav på att lämna ut uppgifter till brottsbekämpande myndighet, till SOS Alarm vid nödsamtal samt, om du samtycker till det, till abonnentupplysningsföretag.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse samt samtycke avseende överlämnande av uppgifter till abonnentupplysningsföretag.
Personuppgifter vi behandlar: T.ex. Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Betalnings- och faktureringsuppgifter, Enhetsuppgifter och Trafikuppgifter.
Tid vi sparar uppgifterna: De uppgifter vi sparar på grund av att vi har skyldighet att göra det enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut eller myndighets begäran, sparas så länge det aktuella kravet anger.

3.18 Fakturafinansiering Vi behandlar personuppgifter i syfte att refinansiera våra fakturor för att långsiktigt kunna tillhandahålla dig optimala produkter och tjänster med de bästa priserna.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse.
Vårt berättigade intresse består i att vi behöver kunna finansiera vår verksamhet.
Personuppgifter vi behandlar: Kontaktuppgifter, Identifierande uppgifter, Avtals- och tjänsteuppgifter, Betalnings- och faktureringsuppgifter.

Tid vi sparar uppgifterna: Vi lagrar uppgifterna så länge det krävs enligt bokföringslagstiftning.

  1. Hur samlar vi in uppgifterna?
    Vi samlar in personuppgifter på flera olika sätt, beroende på hur du interagerar med oss:
    När du blir kund hos oss:

    Genom att du lämnar dem till oss via våra digitala gränssnitt, såsom vår webbplats eller mobilapp.
    Muntligen när du kontaktar vår kundservice, besöker våra butiker, eller pratar med våra återförsäljare, och vi dokumenterar uppgifterna.

    När du kontaktar vår kundservice:
    Genom att du själv skriver till oss via e-post eller chatt.
    Genom att våra medarbetare noterar de uppgifter som du muntligen ger oss under telefonsamtal.

    Vid köp av produkter och tjänster:
    När du gör inköp via vår webbshop eller butik och betalar med kort, samlar vi in betalningsinformation, såsom ditt kortnummer, utgångsdatum och CVC-nummer. Dessa uppgifter överförs till vår betaltjänstleverantör för kortinlösen.

    Vid användning av våra produkter och tjänster:
    Information genereras automatiskt när du använder våra tjänster, till exempel när du ringer, skickar SMS eller e-post.
    Vid deltagande i kundundersökningar:
    När du svarar på kundundersökningar eller prenumererar på våra nyhetsbrev.

    Från externa register:
    Vi hämtar uppgifter från privata och offentliga register som UC, SPAR och Bisnode.

    Från samarbetspartners:
    Vi får information från andra telekomoperatörer, nätägare och fastighetsägare.
    Genom cookies:

    När du besöker våra webbplatser samlas information in via cookies i din webbläsare.
    Genom andra företag:

    Andra företag kan använda våra tjänster för att skicka information och marknadsföring till dig. Vi ansvarar dock inte för innehållet i sådan kommunikation.
  2. Hur länge sparas uppgifterna?
    Enligt integritetsskyddslagstiftningen får vi inte spara dina personuppgifter längre än nödvändigt utifrån det syfte de behandlas för. Vi sparar aldrig personuppgifter utan ett berättigat syfte som har stöd i lag.
    Eftersom vi behandlar de uppgifter vi samlar in och som skapas när du använder våra produkter och tjänster för olika syften, sparas de också under olika lång tid. Därför kan det hända att dina personuppgifter finns kvar i ett system men raderas i ett annat. Lagringstiden för varje typ av behandling beskrivs ovan under avsnitt 3.
  3. Vem delar vi uppgifterna med?
    I vissa situationer delar vi dina personuppgifter med andra parter. Nedan beskriver vi när och varför vi gör detta. Vi betonar att vi endast delar dina personuppgifter när det är nödvändigt för att utföra någon av de behandlingar som tidigare nämnts, där vi har ett legitimt ändamål och en laglig grund. Vi säljer inte heller dina personuppgifter till tredje parter.

    6.1 Leverantörer och andra personuppgiftsbiträden som behandlar personuppgifter för vår räkning
    Vi samarbetar med olika leverantörer för att kunna tillhandahålla och förbättra våra produkter och tjänster samt för att ge dig relevant och anpassad information. Det inkluderar servicetekniker och installatörer som hjälper till med underhåll av våra nätverk, servrar och system. Dessutom har vi återförsäljare och leverantörer av kundservice som stödjer oss med försäljning och kundrelationer. Vi använder även samarbetspartners för distribution, fakturering och hantering av eventuella fel och returer för att kunna tillhandahålla dig våra produkter och tjänster.

    När vi använder leverantörer som behandlar personuppgifter åt oss, ingår vi alltid personuppgiftsbiträdesavtal med dem. Dessa avtal tydliggör att leverantören, som agerar som personuppgiftsbiträde, endast får hantera personuppgifter för ändamål som vi specificerar och enligt särskilda instruktioner från oss. Det innebär att våra leverantörer inte får utföra några åtgärder med dina personuppgifter som inte uttryckligen är godkända av oss. Dessutom ställer vi krav på att leverantörens hantering av personuppgifter ska vara säker och korrekt.

6.2 I vissa fall behöver vi överföra dina personuppgifter till leverantörer vars verksamhet delvis eller helt ligger utanför EU/EES, vilket kallas för ”tredje land”. Det kan bero på att vi endast kan hitta leverantörer i dessa länder som uppfyller de säkerhetsstandarder vi kräver, eller för att kunna erbjuda dig service under fler timmar på dygnet.
Innan vi överför personuppgifter till leverantörer i tredje länder säkerställer vi att landet har en adekvat skyddsnivå enligt GDPR eller att vi vidtar lämpliga skyddsåtgärder för överföringen enligt GDPR
krav. Vi ser alltid till att dessa leverantörer ingår avtal med oss där de åtar sig att följa de bestämmelser som EU-kommissionen har godkänt för skydd av personuppgifter. Om du vill veta mer om överföring till tredje länder kan du hitta bra information på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.

6.3 Myndigheter
Vi kan behöva lämna ut dina personuppgifter till olika myndigheter, såsom Skatteverket, Polis- och Åklagarmyndigheter, Domstolsmyndigheter och Räddningstjänsten, om det krävs enligt lag, förordning, föreskrift, myndighetsbeslut eller annan bindande reglering som gäller för Lilamobil.

6.4 Andra operatörer
När du kommunicerar, exempelvis genom att ringa, surfa eller skicka SMS till någon som inte är kund hos oss utan hos en annan operatör, kan vissa uppgifter behöva delas med den operatören för att möjliggöra kommunikationen. Detta förekommer till exempel vid utlandssamtal.

6.5 Tjänsteleverantörer
Om du har beställt våra tilläggstjänster, kan vi behöva dela din e-postadress med leverantörerna för att de ska kunna tillhandahålla tjänsten åt dig. I sådana fall är dessa leverantörer personuppgiftsansvariga för den personuppgiftsbehandling som krävs för tjänsterna. Detta gäller även vid tecknande av försäkringar hos oss. Dessutom använder vi Google Analytics för att analysera och förbättra kundupplevelsen på våra webbsidor.

6.6 Rättighetshavare enligt IPRED-lagstiftningen
Rättighetshavare som misstänker olovlig fildelning av sitt upphovsrättsskyddade material, såsom filmer, kan ansöka hos domstol om ett så kallat informationsföreläggande. Efter domstolsbeslut kan vi bli skyldiga att lämna ut uppgifter om vilken kund som har använt en viss IP-adress vid ett specifikt tillfälle.

  1. Dina rättigheter
    Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vilket du kan finna i denna integritetspolicy. Om du har ytterligare frågor om hur vi hanterar personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundservice eller vårt Dataskyddsombud. Kontaktuppgifter finns längst ner i policyn.
    Utöver rätten till information har du andra rättigheter i förhållande till dina personuppgifter. Du kan till exempel påverka vår behandling genom att begära utdrag, korrigering, radering och begränsning av dina personuppgifter. Dessutom har du rätt att motsätta dig viss behandling som vi utför, samt begära att få ut dina personuppgifter eller att de överförs.
    Mer detaljerad information om var och en av dessa rättigheter finns nedan.

    7.1 Rätt till tillgång
    Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar (ett så kallat registerutdrag). För att säkerställa att dina personuppgifter inte lämnas ut till någon annan, måste du skriftligen begära ett registerutdrag och underteckna begäran. Du ska även bifoga en kopia av en giltig ID-handling som du har undertecknat.
    När du skickar in din begäran, är det bra att specificera vilka uppgifter du är intresserad av, såsom avtalshandlingar, kundserviceanteckningar, chattloggar eller liknande. På så sätt kan vi ge dig den mest relevanta informationen.
    Om du skickar flera begäran om registerutdrag kan vi komma att ta ut en avgift. Vi kommer att skicka registerutdraget till dig inom 30 dagar från det att vi mottagit din begäran. Om utdraget är omfattande och vi behöver mer tid, eller om vi av någon anledning inte kan uppfylla din begäran, kommer vi att meddela dig om detta.
    För att begära ett registerutdrag, vänligen skicka ett brev till oss där du anger vilka uppgifter du är intresserad av, ditt namn och personnummer, din adress samt en av dig undertecknad kopia av giltig ID-handling. Postadressen för begäran finns angiven under avsnittet ”Kontakt” längst ner i denna integritetspolicy. Observera att registerutdraget kommer att skickas till din folkbokföringsadress.
    7.2 Det är vårt ansvar att säkerställa att de personuppgifter vi behandlar är korrekta och relevanta.

    Vi genomgår regelbundet våra register för att uppdatera adressuppgifter och annan relevant information om dig för att säkerställa att vi alltid har aktuella uppgifter. Om du märker att de uppgifter vi har om dig är felaktiga eller om det saknas viktig information, har du rätt att begära att dina uppgifter rättas. Vi uppskattar din medverkan i att hjälpa oss med detta. Kontakta vår kundservice om du vill få dina uppgifter rättade.

    Normalt sett korrigera vi enkla uppgifter utan vidare övervägande. Ibland kan det dock vara nödvändigt för oss att analysera din begäran för att säkerställa att vi är överens. Om vi uppdaterar dina uppgifter efter din begäran, kommer vi att informera eventuella leverantörer och samarbetspartners som vi har delat uppgifter med om att uppgifterna har korrigerats. Vi förbehåller oss rätten att avstå från att göra detta om det är omöjligt eller kräver en orimlig arbetsinsats. Om du önskar det, kommer vi också att informera dig om vilka leverantörer och samarbetspartners som har informerats om korrigeringen.

Vi behåller dina Kunduppgifter så länge du är vår kund. Efter att avtalet mellan oss har upphört, raderas de (eller anonymiseras) vanligtvis inom 24 månader, förutsatt att inga lagliga skyldigheter kräver längre lagringstid (till exempel enligt bokföringslagen).
Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter i följande situationer:
Om personuppgifterna inte längre behövs för de ändamål de samlades in för och som vi behandlar dem för.

Om vi behandlar personuppgifter med ditt samtycke och du återkallar detta.
Om vi behandlar personuppgifter för direktmarknadsföring och du motsätter dig fortsatt behandling för detta ändamål.
Om vi behandlar personuppgifter baserat på en intresseavvägning och ditt intresse väger tyngre än vårt berättigade intresse.

Eftersom det är viktigt att vi inte raderar fel persons uppgifter, måste en begäran om radering göras skriftligen och undertecknas av dig. Med din begäran ska du även inkludera ditt namn och personnummer, din adress samt en undertecknad kopia av en giltig ID-handling. Postadressen för att skicka begäran finns angiven under avsnittet ”Kontakt” längst ner i denna integritetspolicy.
När vi mottar din begäran kommer vi att utvärdera om det finns skäl att radera dina personuppgifter och vi kommer att meddela dig resultatet av vår bedömning. Om vi raderar dina uppgifter på din begäran kommer vi att informera eventuella leverantörer och samarbetspartners som vi har lämnat ut uppgifterna till om att uppgifterna har raderats. Detta görs dock inte om det är omöjligt eller kräver en oproportionerlig arbetsinsats.

7.4
Du har rätt att i vissa fall kräva att behandlingen av dina personuppgifter som vi utför ska begränsas. Begränsning innebär att personuppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för specifika, avgränsade syften.
Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas medan korrektheten utreds.
Eftersom det är viktigt att vi inte begränsar behandlingen av fel persons uppgifter, måste en begäran om begränsning göras skriftligen och undertecknas av dig. Tillsammans med begäran bör du inkludera ditt personnummer, ditt namn och en av dig undertecknad kopia av en giltig ID-handling. Postadressen för att skicka begäran finns angiven under avsnittet ”Kontakt” längst ner i denna integritetspolicy.

7.5
Du har rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter som vi utför med stöd av vårt berättigade intresse. Om du väljer att göra en invändning måste du skriftligen specificera vilken behandling du invänder dig mot. Vid en sådan invändning får vi endast fortsätta behandlingen om vi kan påvisa att det finns avgörande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen.
Om dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen.
För att säkerställa att vi kommunicerar med rätt person, ber vi dig att göra din invändning skriftligen och underteckna den. Med din begäran ska även ditt personnummer, ditt namn och en av dig undertecknad kopia av en giltig ID-handling bifogas. Postadressen för att skicka begäran finns angiven under avsnittet ”Kontakt” längst ner i denna integritetspolicy.

7.6
Du har i vissa fall rätt att begära dataportabilitet, vilket innebär att du kan få ut och ta med dig dina personuppgifter för att exempelvis överföra dem till en annan operatör.
För att kunna utnyttja din rätt till dataportabilitet måste din begäran gälla de personuppgifter som du själv har lämnat till oss och som vi behandlar med ditt samtycke eller för att uppfylla det avtal vi har med dig. Rätten till dataportabilitet gäller inte om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på en intresseavvägning eller en rättslig skyldighet.

För att säkerställa att vi inte lämnar ut dina personuppgifter obehörigt, måste du göra din begäran om dataportabilitet skriftligen och underteckna den. Med begäran bör även en av dig undertecknad kopia av en giltig ID-handling bifogas.

För att begära ett registerutdrag, vänligen skicka ett brev till oss där du specificerar vilka uppgifter du är intresserad av. Glöm inte att inkludera ditt namn och personnummer, din adress samt en kopia av en giltig ID-handling som du har signerat. Registerutdraget kommer att göras tillgängligt för nedladdning via BankID. Postadressen för att skicka begäran finns angiven under avsnittet ”Kontakt” längst ner i denna integritetspolicy.

7.7
I de flesta fall baserar vi inte våra personuppgiftsbehandlingar på ditt samtycke. Men om vi behandlar dina personuppgifter med ditt samtycke har du alltid rätt att återkalla det när som helst. Att återkalla samtycket påverkar inte lagligheten av behandlingen som skett baserat på samtycket innan det återkallades.

8.
Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med gällande integritetsskyddsregler, bör du anmäla detta till oss så fort som möjligt. Alternativt kan du vända dig direkt till Integritetsskyddsmyndigheten och lämna in ditt klagomål. I vissa ärenden som rör trafikuppgifter, kan du även vända dig till Post- och Telestyrelsen.

9.
Om du vill kontakta oss för att utöva dina rättigheter enligt avsnitt 7, vänligen posta din begäran enligt respektive instruktion ovan till följande adress:

MNM Communication Mobile AB
Att. Dataskyddsombud
Villagatan 10
711 34 Lindesberg

För övriga kontaktuppgifter till Lilamobil, besök vår hemsida ”Kontakta oss”.

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera integritetspolicyn om det behövs, till exempel om vi börjar behandla dina uppgifter för nya ändamål, samlar in ytterligare uppgifter eller delar dina uppgifter med andra mottagare än de som anges här. Den senaste versionen av informationen finns alltid tillgänglig på vår webbplats lilamobil.se.